Margreth Olins siste dokumentarfilm Mannen fra Snåsa er nå tilgjengelig i Filmbib.

Gjennom de siste 65 årene har over 50 000 mennesker valfartet til den lille bygda Snåsa for å treffe Joralf Gjerstad i håp om at han kan hjelpe dem. I dokumentaren treffer vi 22 av disse som på hvert sitt vis sliter med usikkerhet, angst og sykdom.

Dokumentaren spekulerer ikke rundt Snåsamannens påståtte helbredende evner, men er først og fremst en film om håp, medfølelse og et portrett av en mann som har viet mye av sitt liv til totalt fremmede mennesker. Regissøren bruker også dokumentaren til å behandle en skakende hendelse fra sitt eget liv.

Se Mannen fra Snåsa i Filmbib

Om filmbib

filmbib.no kan du gratis strømme norske dokumentarer, kortfilmer og animasjonsfilmer. Du logger inn med lånekortnummeret og PIN-koden din.

Filmbib er distribusjonsportalen for Innkjøpsordningen for kort- og dokumentarfilm. Ordningen administreres av Norsk filminstitutt på oppdrag fra Kulturdepartementet og er opprettet for å gi et norske publikum tilgang til norsk kort- og dokumentarfilm via biblioteket.

Et uavhengig utvalg vurderer hvilke filmer som inngår i ordningene. Utvalget er basert på nominasjon fra Norsk filmforbund, Norske film-, TV- og spillprodusenters forening, Norske Dramatikeres Forbund og Norske Filmregissører. Utvalget oppnevnes for to år av gangen.

Hvordan virker Filmbib?

Gratis tilgang til Filmbib får du via norske folkebibliotek og Nasjonalt Lånekort. Du logger på tjenesten med ditt lånekortnummer og PIN-kode. Filmbib er tilgjengelig i din nettleser på PC/Mac, og i applikasjoner for iOS og Android for dine håndholdte enheter.

Hvilke filmer finner du i Filmbib?

I Filmbib kan du se kortfilmer og dokumentarfilmer av nyere dato, men også et utvalg av filmer som går tilbake i tid. Du vil finne en unik samling av kortfilmer for både barn og voksne: animasjonsfilmer, eksperimentelle filmer og humoristiske korte historier. Her er også historisk interessante og samfunnsaktuelle dokumentarer og mye mer. Besøk Filmbib ofte! Det blir stadig lagt filmer til i tjenesten.

error: Innholdet på nettsiden er beskyttet!