Når:
16. oktober 2019@11:30-12:00
2019-10-16T11:30:00+02:00
2019-10-16T12:00:00+02:00

Olav Hanto leser Henrik Ibsens episke dikt, og har en kort introduksjon om dikteren og hvor han var i livet da han skrev Terje Vigen.

«Der bode en underlig gråsprængt en på den yderste, nøgne ø». Få dikterord har satt seg så fast i nordmenns bevissthet som disse. Historien om Terje Vigen, sørlendingen som rodde over havet i åpen båt for å redde sin familie fra sultedøden, har nådd videre ut enn noe av det Ibsen ellers skrev. Og ingen av hans berømte skuespill kan måle seg med dette diktet i bred, folkelig appell. Aldri kom han til å skrive noe som i samme grad har gjort ham så folkekjær. Diktverket er en tidløs fortelling om kamp for verdier, om vågemot og personlig vekst. Det ble skrevet i 1862, men utgitt første gang i boka Digte 1871.

Diktet er en av Skien biblioteks utvalgte titler i formidlingsprosjektet Den litterære titopperen. Se titopp.no.

Olav Hanto jobbet som skuespiller i over 20 år. Han hadde en rekke store roller blant annet ved Grenland Friteater. Han brøt opp fra teatret for å følge en annen lidenskap: Sjømannskap og livet langs kysten og på havet. Dette ga ham oppdrag som båtfører i Sognefjorden, Han seilte i en periode som kulturformidler på hurtigruteskipet MS Nordkapp langs norskekysten, han har hatt en rekke oppdrag på ekspedisjonsskipet MS Fram, og sommeren 2018 var han skipper på en veteranbåt på seilas fra Kristiansand til Longyearbyen. Olav Hanto er nå daglig leder i Folkeakademiet TeVeBu.

«Min bestefar lærte meg å ro lenge før jeg lærte å sykle, og var vi på båttur hendte det han siterte Terje Vigen. Et år fikk jeg en tidlig utgave av diktet til jul. Først i voksen alder, som skuespiller, oppdaget jeg hvor unikt, i internasjonal målestokk, dette dramatiske diktet er.»

Arrangementet er støttet av Telemark fylkeskommune og Telemark leser Ibsen.

error: Innholdet på nettsiden er beskyttet!